کدام مدیران کشور در حکومت حضرت مهدی عج مسئولیت می گیرند؟

در حكومتي كه پس از ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) تشكيل ميشود كارگزاني گماره ميشوند كه ”بتوانند“ اهداف حكومت مهدوي (عج) را به انجام برسانند. او ظهور ميكند تا جهان سراسر «ظلم و ستم» را به نفخة بهشتي «قسط و عدل» از حضيض جهنم نجات دهد. چنين حكومتي كه امر عدالت را سر لوحة خويش قرار داده، بنا دارد اسلام را آنگونه كه پيامبر رحمت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) از جانب خداوند منان به عالم هديه داده، پياده كند. ديني كه بر پاية قسط و عدل پا برجا گرديده و به عنوان آخرين دين الهي اكمال مكارم اخلاقي و بازگشت انسان به وطن اصلياش- يعني بهشت- را در دستور خويش مقرر فرموده است.
اگر چه وجود ذي جود حضرت صاحب الزمان (عج) در رأس حكومت مهدوي- خود- سرچشمة الطاف، عنايات و بركات الهي بر عالميان است- ليكن- بديهي است در ادارة جهان نيروهاي ”انساني“ نقش اساسي را ايفا خواهند كرد. به عبارت ديگر حضرت مهدي سلام الله عليه حكومت خود را از طريق افرادي به پيش ميبرد كه آنها هم زميناند؛ از پدر و مادري بدنيا ميآيند، دوران كودكي از پشت سر ميگذارند، به مدرسه ميروند، به دوران جواني ميرسند، كار ميكنند، ازدواج ميكنند، پدر و مادر ميشوند و در نهايت ميميرند. از اين نظر با انسانهاي امروزي تفاوتي ندارند، اما ويژگيهايي را خواهند داشت كه آن ”ويژگيها“ آنان را با قاطبة انسانهاي امروزي متفاوت ميكند.
دي شيخ با چراغ همي گشت گرد شهر كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
امروزه متأسفانه بدلايل بسياري كه جاي بحث آن در اين مقال نيست، انسانهايي كه به تمام معنا «انسان» باشند بندرت پيدا ميشوند. بسياري، از انسانيت، تنها به وجه حيوانياش بسنده كردهاند. عجيب آن كه اگر كسي كمي از اين وجه، به انسانيت بيشتر گرايش داشته باشد، ديگران چشمان تعجب به او ميگشايند. براي انسان امروز متأسفانه انسان حقيقي- و نه واقعي- كيمياست، اما- نوعي ديگري از انسان (كه هر چه بيشتر خود را به حيوان نزديك تر ميكند تا جايي كه حتي حيوان هم بر او احساس شرف ميكند) چه بسيار ديده ميشود. گشتي در محصولات تهاجم فرهنگي- فيلم، تلويزيون، اينترنت، كتاب، مطبوعات و آثار به اصطلاح هنري اين ادعاي دردمندانه را اثبات ميكند.
انسان- اين نادرة هستي- در حكومت مهدوي (عج) است كه نقش صحيح خود را ايفا ميكند. حضرت صاحب الزمان (عج) براي كارگزاري حكومت خود انسانهايي را خواهند خواست كه به تمام معنا انسان باشند. اين انسانها را از جاي ديگري براي زمين به ارمغان نخواهند آورد. به يقين بايد شرايط ظهور آن حضرت مهيا شود تا مجوز الهي براي بيرون آمدن قائم آل محمد (ص) از پردة غيبت صادر گردد. يكي از شرايط، وجود انسانهايي است كه بتوانند وظيفة كارگزاري حكومت حضرت ايشان را در بهترين شكل ممكن به انجام برسانند.
انسانها از دو طريق براي نقش آفريني در حكومت مهدوي (عج) آمادگي لازم را بدست ميآورند: فردي و عمومي.
ارادتمندان به حضرت وليعصر (عج) و مشتاقان حكومت مهدوي (عج) ابتدا بايد در جهت آمادگي فردي خود را از هر نظر تلاش كنند، آنگاه از طريق ارتباطات موجود در سطح جهاني به پرورش انسانهاي ديگر بپردازند تا آن حضرت آمادگي جهاني را براي ظهور تشخيص دهند. خودسازي بر مبناي ويژگيهايي كه مولاي متقيان حضرت علي (ع) براي كارگزاران حكومت لازم و ضروري دانستهاند، آمادگي متناسب را از حيث فردي ايجاد مينمايد. پرورش تك بعدي اگر چه در حد خود خوب است اما به طور قطع كافي نيست، بلكه بايد بر پاية آموزههاي علوي (ع) از هر نظر آماده بود.
روابط نيكو، رفاقت، مدارا، دور انديشي، مروت، جوانمردي، بلند همتي، ايثار، خوشرويي، نشاط، حلم و بردباري، تجربه اندوزي، مشورت، حفظ ايمان، احترام به ديگران، فكر، تلاش و كوشش پيگير، پشتكار در كارها، نداشتن غرور و خودپسندي، رازداري، آزاد انديشي، راستگويي، مردم داري، دوري از سستي و كم كاري از ويژگيهاي فردي كارگزاران حكومت مهدوي (عج) است.
پرداختن به عمل آگاهانه، عدم مغايرت گفتار و عمل، ساده زيستي، ساده پوشي، دردشناسي، شجاعت و شهامت، احترام به قانون و حدود الهي، مسئوليت پذيري، بلند نظري، خود را خادم مردم دانستن، سود رساني به مردم، اصلاح طلبي، عدم گروه گرايي، افشارگري در مورد دشمنان داخلي و خارجي، احترام به شأنيت و شخصيت كارگزار حكومت، داشتن طرح و برنامه، برنامهريزي و داشتن توانايي مديريت از ديگر ويژگيهاي كارگزان حكومت حضرت امام زمان (عج) ميباشد.
كارگزار حكومت مهدوي (عج) بايد از تملق و چالوسي پرهيزكند، تملق و چالوسي ديگران در او تأثيري نگذارد. با خائنان كمترين ارتباط را نداشته باشد و از موضع تهمت دوري نمايد. خائنان كه آفت مسئولان و عامل شكست آنان است را بركنار كند و كارگزاران شايسته را بكار بگمارد. در گزينش قابليتها، تواناييها، و لياقتها را مد نظر قرار دهد و امكان افزايش آن را فراهم آورد. افراد كارآموزده را مورد استفاده قرار دهد و از امتياز دهي و ايجاد توقع بيجا پرهيز كند. عوامل خود را بر مبناي آزمون عملي انتخاب كند و در اعطاي مسئوليتها، ملاحظات و مصلحت انديشيهاي غير مسئولانه را بكار نبرد و رتبه افراد را بر پايه عمل آنان ارتقاء دهد.
كارگزار حكومت مهدوي (عج) خود بر مبناي عدل زندگي ميكند و بر پايه عدالت داوري كرده و حكم ميكند. همة افراد (از جمله خود) را در برابر قانون مساوي ميداند و ضمن ميانهروي و تعادل، ديگران را به اين ويژگي فرا ميخواند. با رشوهخواران و رشوهدهندگان مبارزه مينمايد و در مصرف بيت المال احتياط ميكند. او هرگز در بيت المال خيانت نميكند و سياستهاي اقتصادي را مطابق با موازين شرع طراحي و به اجرا ميرساند. حقوق ديگران را به بهترين شكل پرداخت ميكند و ميان آباداني و ماليات توازن برقرار مينمايد.
كارگزار حكومت مهدوي (عج) هم خود و هم ديگران را- در سطح مسئوليت خود- آماده براي كارزار با دشمنان بار ميآورد، و با تقويت بنية دفاعي به هيچ دشمني اجازة تعرض نميدهد. كارگزاران زيردست خود را كنترل ميكند و از مجموعه و اطلاعات مجموعة خود حفاظت و حراست ميكند.
كارگزار حكومت مهدوي (عج) ميداند انتصاب مسئولان بيتخصص، غيركاردان و ناكارآمد چه ضررهاي فاحشي را به دنبال دارد بنابراين در صورت اصلاح ناپذيري آنان، حذفشان ميكند. او در هيچ مجموعة فاسدي مسئوليت نميپذيرد و به علل زوال و انقراض حكومتها واقف است.
بنابراين آحاد مؤمنان به ويژه بسيجيان عزيز كه بر مبناي انديشههاي مقام معظم رهبري نزديكترين افراد به محور ولايت هستند و در جايگاه منتظر، ميبايست در جهت اصلاح خويش تا رسيدن به شخصيت ”صالح“ حركت نمايند و در جمهوري اسلامي كه قرار است طليعة حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) واقع شود چنانچه كارگزاري حكومت را در هر پايه به عهده دارند، خود را به ويژگيهاي كارگزاران حكومت مهدوي (عج) نزديك سازند. در چنين روزگاري هر اقدام ما عملي خالصانه، عبادتي عارفانه و وصلي عاشقانه است.